Press release: XIThing van start

De Groningse startup incubator Media2B, aanjager van de Web11 beweging/conferentie en expert op het gebied van innovatieve internet technologieën, heeft een nieuw bedrijf opgericht: XIThing (uitspraak: ‘exciting’ of ‘11thing’). XIThing gaat Internet of Things (IoT) hard- en software ontwikkelen waarmee een beter web (Web11) gebouwd kan worden.

“Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is het zo ver”, zeggen Henk Doornbos en Berco Beute, oprichters van Media2B. “Al 20 jaar zijn we bezig met onze visie van een gebruiksvriendelijk, veilig, betrouwbaar en onderhoudbaar internet waar alles met elkaar verbonden is. Het heeft net zo lang geduurd voor de technologie om zich te ontwikkelen tot dit punt. In die tijd zijn veel technologieën de revue gepasseerd, maar pas sinds kort zijn er opties die de benodigde functionaliteit bieden maar toch betaalbaar zijn. Dus nu is het moment gekomen om concrete stappen te nemen.”

Het IoT is een verzamelnaam voor het netwerk van intelligente fysieke objecten (‘things’). Denk hierbij aan een lantaarnpaal die om het uur aan de wegenwacht doorgeeft hoeveel auto’s er langs zijn gereden, of een pacemaker dat een bericht verstuurd naar de telefoon van naasten als er iets ongewoons wordt gedetecteerd. Hierbij staat voor XIThing privacy, inzicht en beveiliging centraal. “Het is voor ons essentieel dat de gebruiker volledige controle heeft over zijn eigen data”, zegt Lars de Ridder, CEO van XIThing. “Zo zien we bijvoorbeeld dat KPN een LoRa netwerk (een IoT netwerk) opricht, waarbij het verkeer buiten je eigen netwerk om direct naar KPN zal gaan. Wij ondersteunen daarom bewust The Things Network, een zelfde netwerk maar dan zonder een centrale partij. Samen met een club gelijkgezinden heeft XIThing een van de eerste gateways in Groningen in gebruik genomen.”

De applicaties waar XIThing zich initieel op gaat richten vallen onder het gebied energie en security. “Op het gebied van energie is er namelijk nog veel te winnen”, vertelt Henk Doornbos. “Zowel qua het gebruik binnen gebouwen als tussen gebouwen onderling zijn er nog veel stappen te maken. Onze sensoren en intelligente applicaties gaan het mogelijk maken om efficienter om te gaan met energieverbruik en lokaal opgewekte energie. Wij willen echter verder gaan en ook verbinden met besturingssystemen, om zo daadwerkelijk een comfortabel klimaat te kunnen realiseren op een energie efficiente manier.”

XIThing is het tweede bedrijf van de incubator na Contracts11, het bedrijf dat systemen gebaseerd op ‘smart contracts’ ontwikkeld.

Weten wat we voor jou kunnen doen?

Onze oplossingen zijn van de beste kwaliteit en we vinden het pas leuk als het echt ingewikkeld wordt. Weten wat we voor jou kunnen doen?

Stuur ons een emailtje